23 d’abr. 2006

El vessant italià del Mont Rosa

Pel vessant italià, si es tenen ganes i s'està en forma, pujar al Mont Rosa es pot convertir en un festival de quatre mils. Des dels refugis Mantova o Gnifetti, molt a prop l'un de l'altre, es pot pujar d'una tacada la Piramide Vincent (4.215 m), el Corno Nero (4.322 m), el Parrotspitze (4.432 m), la Signalkuppe (4.554 m) i la Zumsteinspitze (4.563 m).

Nosaltres ens vam quedar en els dos darrers i, de tots els alpinistes que vam veure, ningú va fer més que això. I és que per moure's a aquesta alçada, pujant i baixant d'un cim a l'altre, realment cal tenir-ne moltes ganes.

Tot i que la pujada al refugi Mantova (tel 0163/78150) la vam fer des de Alagna, a la Valsesia, és molt més senzill d'anar-hi des de Gressoney, a la Val d'Aosta. Més a prop en cotxe i amb una tornada més còmode ja que el descens cap el cotxe és directe. També es pot utilitzar el refugi Gnifetti situat 100 m més amunt i mb una capacitat molt més gran (tel 0163/78015). Convé tenir present que el refugi Mantova és molt car, 45 € la mitja pensió i l'aigua la venen a 2 € cada mig litre. Omplint les cantimplores de tè al vespre, ens van canar 4 € per cadascuna.

Des d'una vall o l'altra, el telefèric puja fins al Passo Salati, 2.971 m, i llavors cal pujar fins a la Punta Indren (3.260m) seguint la carena, si no té el telefèric obert. Un llarg flanqueig posterior et deixa sota mateix del refugi. En total, entre 3 i 4 hores segons les condicions i la facilitat en trobar l'itinerari.

Del refugi el camí és evident: cap amunt, voltant sempre la carena de quatre mils per l'esquerra. En la pujada vam anar deixant a la dreta els itineraris dels dos primers cims i en poc més de dues hores ja érem al coll de Lys, a la carena del Lyskamm (foto de dalt) i que dóna pas a la gelera suïssa del Mont Rosa. Des d'aquest punt es pot baixar fàcilment fins al refugi suís del Mont Rosa. Després d'un flanqueig i de deixar enrera el camí del Parrotspitze ens vam encaminar a la punta Zumstein, un cim bonic amb una cresta final de neu fàcil i espectacular. A la dreta, un pendent de 2.000 m de desnivell cau directe fins la vall de Macugnaga.

A la foto del costat podem veure la Signalkuppe des d'aquest cim, una aproximació curta i una pujada molt glaçada ens van acostar a l'únic quatre mil que disposa d'un refugi al mateix cim (refugi Margherita, tel 0163/91039) en unes 5 hores des de baix.

La baixada va ser ràpida i una mica estressant, passar pel refugi i baixar tota la vall fins el Gabiet van ser 2.200 m de desnivell. Pels pels vam poder agafar el telefèric que ens tornés a pujar al Passo Salati i ens estalviés la remuntada. Llavors per acabar d'arribar al cotxe vam afegir 1.700 m més de baixada. En total uns 3.900 m de descens esquiant !

Si voleu veure les fotos, aquí n'hi ha alguna més:

Fotos Mont Rosa

PGB ha dit...

Déu n'hi do aquestes vacances que t'has fet :) Alpinisme, ski de muntanya i escalada! Si senyor! Vacances ben completes!

L'any vinent, em posaré amb el tema d'ski de muntanya que en tinc moltes ganes! :P I uff.. aquests descensos que us heu fet de 3.900m han degut valer-ho tot! I pensar que jo aquesta temporada només he pujat 2 dies a eskiar... :( quina enveja! (sana) :P

Anònim ha dit...

Moltes felicitats per l'activitat de la Setmana Santa!
Una bona collita, si senyor!

Si, ha estat realment interessant. Cada any intento marxar una setmaneta fora d'època als Alps i hem vist que després de Pasqua és ideal per molta neu i poca gent.