19 d’oct. 2021

Ferrata Brigada Tridentina al Pisciadú

Una de les vies ferrades més concorregudes de les Dolomites és la Briga Tridentina. Es tracta d'una via que puja fins al refugi Pisciadú, al vessant nord-est del massís del Sella.

Se surt d'un gran aparcament que hi ha uns quants tornantes sota del Passo Gardena, per un camí senyalitzat, puja un primer ressalt i es continua caminant fins sota la paret de la torre Exner. La via puja fins prop del cim de la torre Exner i travessa a la paret oposada per un pont tibetà, on s'acaba la via.
Sabent que és una via molt concorreguda, hi anem un dia entre setmana, però tot i això, i estar a mig setembre, la via està plena de gent.

Res, amb paciència entrem al primer ressalt on hi trobem algun petit embús provocat per gent que clarament no sabia on es ficava... Però després del segon tram de camí, quan entrem a la paret de la torre Exner, avancem sempre al nostre ritme sense problemes ni estones d'espera.
Reconec que la via és molt maca, distreta i equipada per no patir, però sense cap excés de ferros. La paret és vertical, dolomítica, i les vistes sobre Colfosco i la Val Badia ens acompanyen tota la pujada.
Quan portem dues terceres parts de la via, trobem un camí que permet escapolir-se del darrer tram, el més vertical.

Nosaltres continuem pujant, estem gaudint molt, tan de la via, com del lloc i del dia que fa.
Finalment, un tram més vertical equipat amb una escala ens porta fins al pont tibetà.
Segurament la travessa del pont és la part més senzilla de tot el recorregut!! Però tot i la baixa dificultat, és un lloc espectacular.

Al fons, apareixen el massís de Fanes i el Sass delas Crusc.
Després del pont fem una curta pujada i arribem al refugi Pisciadú, ple de gent. Des d'aquí es pot pujar cap al cim del Pisciadú, i fins i tot fins al Piz Boé, però nosaltres ja en tenim prou i enfoquem la baixada.

Una baixada més entretinguda del què imaginàvem, amb molts trams equipats i per on pugen els que volen gaudir dels altiplans del Sella sense haver de pujar per una via ferrada.
Una baixada llarga i directa, que cap a la part baixa travessa una zona de tartera molt inestable... Però aquí es nota que hi ha interès en voler que vingui gent i que pugui transitar-hi amb una relativa seguretat. Només cal veure les escales que hi han arranjat.

Ben aviat arribem a l'aparcament i podem tancar un altre gran dia de gaudi dolomític!!

A sota he deixat el mapa de la volta, que trobareu al Wikiloc en format gpx.

blog del guillem ha dit...

Bon dia soc el Guillem Arias i Gil tinc el Blog "Del Guillem" i et voldria demanar si em pots passar la foto original de La "cresta de Corbera" a on vas dibuixar les vies i que me han anat la mar de be, a ser possible amb el màxim de resolució.
He provat de enviar-te un e-mail però no me he sortit, ho sento.
Espero no molestar-te gaire.
El meu e-mail es :
guillem.aa@gmail.com

Ja te l'enviaré, però m'has de dir per a què la vols... Que hi has obert una via?

blog del guillem ha dit...

No, ja hi han moltes, simplement es que dissabte vaig fer l'Aresta Corbera, que no la havia fet i no trobo cap foto en que es vegi la via, buscant per internet no he sabut trobar cap, així que la única que tinc es la teva que te una visió aèria mol adient per fer la ressenya d'aquesta via.
te he de demanar disculpes per que potser he estat un xic brusc i poc aclaridor a la hora de demanar-te si me la pots passar.
Una encaixada.

blog del guillem ha dit...

Company agraït per la col·laboració, he aprofitat la teva foto publica, amb la corresponent menció, per fer la meva ressenya.
Rep junt amb el meu agraïment una encaixada.
Guillem

I tant que si, cap problema. Disculpa que no veies a temps el missatge...