8 de juny 2008

Cingle de la To, Esperó Delator

Al Cingle de la To l'hi faltava una perla, una via que fos alhora maca i difícil, per anar bé que també fos espectacular. L'esperó que es dibuixava a l'esquerra del pany central semblava que podria sumar tots aquests adjectius, i amb la intenció d'obrir-hi una via directa el dissabte 19 d'abril amb el Jortx i el Mohawk ens hi vam posar.

Tot i que la definició de l'enciclopèdia diu de Delator: Dit de la persona que delata per motius baixos o menyspreables, en aquest cas el nom és un joc evident de paraules i va dedicat a l'esperó, tan evident, que ell tot sol es delata.

Aquell primer dia, vam començar pujant per sota fins un primer replà evident on vam fer la primera reunió (2 parabolts), i vam continuar pel mateix fil (a sobre, el Mohawk posant l'únic parabolt del segon llarg).

Amb un flanqueig vam arribar fins el lloc que semblava més còmode per fer una segona reunió, per sota de la barrera de sostres (a sota).

D'allà, vam sortir altra cop cap a l'esperó (a sota), però després de posar un parabolt, la continuació no quedava massa clara, sobretot perquè la fissura en què comptàvem assegurar-nos estava molt descomposta. Així que vam tirar avall.

Però un parell de setmanes més tard, vaig anar-hi a mirar-m'ho des de dalt i vaig trobar un recorregut molt atractiu pel darrer llarg, completament en lliure, encara que costava de creure.

I aquest dissabte hem vingut a fer la primera ascensió, per confirmar els graus i validar la ruta. El Jortx no ha pogut venir, però ens hem reunit dues cordades, amb el Mohawk (a les fotos, encetant el primer llarg), el Toni i l'Ozzy.

A les reunions hi havia trobada de cordades (a sobre, a la primera i més còmode), i ens anàvem animant.

La via l'hem trobat molt diferent del dia que vam venir a obrir, i el segon llarg l'hem fet ràpidament (a sobre, el Toni al pas de V), i ben aviat tornàvem a estar reunits (a sota, segona reunió).

Després ha vingut el millor de la via, un tercer llarg genial que travessa directament els sostres immensos que tenim damunt. Un flanqueig per una bona placa (a sobre) ens torna a l'esperó que seguim fins un petit replà sobre d'un sostre (a sota).

D'aquest minúscul replà (a sobre hi veiem al Toni mirant-se detingudament la continuació), continua per una fissura atlètica i desplomada (6a), una diagonal molt aèria i un diedre delicat (6a+) que et deixa a l'esperó de sortida.

A sota podem veure una seqüència del darrer tram d'aquesta via, i dóna una idea de com és. Per alguna cosa hi ha 6 expansions en els 45 metres d'aquest llarg, un récord per aquesta paret !

Llàstima que el dia no ens va acompanyar massa (a sobre, el Mohawk fent de fotògraf damunt de la paret principal i entre la boira). I fins les papallones estaven mig gelades a les branques de les sabines (a sota).

Mohawk ha dit...

Bona via! Ets un pofessional!!

;)

jaumeplanellpiqueras ha dit...

Felicitats Joan per una via tan agosarada i estètica! Amb la feina que hi has fet seria un bon lloc per a fer-hi una trobada i podríem rebatejar el cingle, com a Cingle del Joan!!

Raquel ha dit...

Ei, aquest esperó es veu preciós... molt ben trobat!!
Ara falta que anem a provar-ho en persona...
Feliciats a l'equip per la feinada i als primers repetidors per gaudir-ne!

Jortx ha dit...

Llàstima que no pogués venir a la primera integral.... tenia els intestins en vaga per l'elevat preu del carburant!

Tinc molta curiositat per saber què n'ha sortit d'aquest tercer llarg... A veure si trobem un dia lliure, amb bon temps i sense imprevistos per tornar-hi! I si la Raquel vol venir ja ho sap ;)

Ei mestre!
Ja has vist que jo he fet una visita al teu territori, ara a veure si vens tu un dia a Can Boquet a fer una matinal bloquera.
Molt bona via i un tercer llarg digne de portada Vertex. A més portavem tots el casc.

Ciao!!!

Felicitats Joan

Si algun dia no tens company i vols fer-me de guia per la "teva" zona, truquem perquè m'agradaria escalar-hi de la ma de l'amo del tros

Joan B.

Felicitats!!!

ja feia dies que esperava aquesta ressenya!!!
es veu molt guapa la linea! es la linea que més atreu la mirada quan contemples els sostres!

felicitats a tots!
Ep! tinc alguna foto teva del dia que equipaves el tercer llarg mentre nosaltres obriem a l'Esperonet utopia..i es espectacular! quin pati!

lux ha dit...

molt, molt espectacular!!

i no puc deixar de dir ...
que m'ha costat el joc de paraules...
...jajaja...:-)

Felicitats als aperturistes!!

Anònim ha dit...

Ja veig que no pareu. Em feia il.lusió obrir una via aqui, peró ja veig que no queden gaires llocs evidents, ho heu monopolitzat ! Ja vindrem a fer un cop d´ull.
Indi

Llorenç ha dit...

je je je!!! Indi.....encara queda paret!!! més a l'esquerra...i entre vies encara podries trobar alguna cosa guapa!!!

Anònim ha dit...

Donçs ja farem una visita per veure aquesta petita joia. Tindré que enredar a algu.

Llorenç ha dit...

je je je!! be indi, jo si no passa res igual dissabte m'hi apropo...tinc alguna coseta pendent a fer-hi.....si estàs per allà ens veiem!

trepetxu ha dit...

hosti tu!
la veritat és que per part meva felicitar-te per la feinassa i per aquesta col.lecció de vies que bona falta fan per aquestes contrades...en Darder em va parlar fa uns dies d'aquests sostres i jo de la fisura que en marxava...no ens has donat opció!
des de borredà, enhorabona.
txueca

Nois, gràcies pels comentaris, realment és una bona via ! Però encara queda espai si se es vol aprofitar, aprofiteu que ara trigaré dies a poder-hi tornar.....

Però a la tardor tot torna !

JoseJam ha dit...

Bones companys! Algu sap si es pot rapelar d algún lloc dsd el cim ??

I perquè vols rapelar? És baixa caminant molt còmodament fins al cotxe o fins a peu de via....

Però si vols rapelar de totes maneres, pots fer-ho anant cap a l'oest i baixant per la línia de ràpels de la via Dau de brou.